Russia Country Profile
BALTISCHE RUNDSCHAU - 14/12/2008

(http://www.baltische-rundschau.eu/wp—-content/uploads/2008/12/imagel26.png)

Russia is once again flexing its muscles as an international power, after
the decade of economic pain and political instability that followed the
collapse of the Soviet Union in 1991.

A new political order is in place and the economy has recovered and grown
since the collapse of 1998, fuelled by income from Russia's vast natural
resources, not least in oil and gas. The state-run gas monopoly Gazprom is
the world's largest producer and exporter, and supplies a growing share of
Europe's needs.

Spanning 10 time zones, Russia is the largest country on earth in terms of
surface area, although large tracts in the north and east are inhospitable
and sparsely populated.

OVERVIEW

The country impresses with its diversity and size. This vast Eurasian land
mass covers more than 17m sg km, with a climate ranging from the Arctic north
to the generally temperate south.

In the privatisation years of the 1990s Russia provided entrepreneurs with
the potential for rich pickings. A small number of them, often referred to as
oligarchs, acquired vast interests in the energy and media sectors.

Some analysts believed that the then president, Boris Yeltsin, allowed their
influence to extend too far into the political field but his successor,
Vladimir Putin, soon made it clear that there was no question of that
withhim in charge.

Some oligarchs found themselves facing criminal investigation and one or two
household names felt it necessary to leave Russia.

One of them, Mikhail Khodorkovsky, the former head of the Yukos o0il company,
is now serving eight years in a Siberian penal colony having been convicted
on tax and fraud charges.

He had not confined his activities to business but had let his support for
liberal politics be known. Yukos's assets were later acquired by the state
owned o0il giant, Rosneft.

Russia resurgent

During Vladimir Putin's presidency, Russia recovered from the loss of
confidence that had affected the country since the break-up of the Soviet
Union and acgquired a renewed sense of national pride, bolstered by a booming
economy and an assertive foreign policy.

In keeping with Russia's sense of itself as a major world power, ithas not
been slow to take action when it perceives its interests to be at threat,
even when such action appears to place it on a collision course with the
West. Moves by states that previously formed part of the Soviet Union to
forge stronger links with the US and the EU have been regarded with dismay by
the Kremlin, which has responded by encouraging separatist tendencies within
those countries.


http://www.baltische-rundschau.eu/wp-content/uploads/2008/12/image126.png

In August 2008, a protracted row over two Georgian breakaway regions
escalated into a military conflict between Russia and Georgia. Russia sent
troops into Georgia and declared that it was recognising the independence of
Abkhazia and South Ossetia, sparking angry reactions in the West and giving
rise to fears that a new Cold War was under way.

At the same time, Moscow was angered by a US plan to develop an anti-missile
system in Eastern Europe, and said it may respond by pointing its own
missiles at the defence shield installations.

Another source of irritation between Russia and the US is Moscow's role in
Iran's nuclear energy programme. Russia agreed in 2005 to supply fuel for
Iran's Bushehr nuclear reactor and has been reluctant to support the
imposition of UN sanctions on Iran.

Russia's economic power lies in its key natural resources - o0il andgas. The
energy giant Gazprom is controversially close to the Russian state and
critics say it is little more than an economic and political tool of the
Kremlin.

At a time of increased concern over energy security, Moscow has more than
once reminded the rest of the world of the power it wields as a major energy
supplier. In 2006, it cut gas to Ukraine after a row between the countries,a
move that also affected the supply of gas to Western Europe

Ethnic and religious divisions

While Russians make up more than 80% of the population and Orthodox
Christianity 1is the main religion, there are many other ethnic and religious
groups. Muslims are concentrated among the Volga Tatars and the Bashkirs and
in the North Caucasus.

The turbulent southern republic of Chechnya has long been a thorn in Russia's
side. Many thousands have died since Russian troops were first sent in to put
down a separatist rebellion in 1994.

Moscow is convinced that any loosening of its grip on Chechnya would result
in the whole of the North Caucasus becoming a hotbed of lawlessness and
Islamic militancy, and to prevent this from happening it maintains large
numbers of troops there.

Russian forces in Chechnya have been accused by human rights groups of
committing widespread abuses against the general population. However, the
Kremlin faced less criticism from the West over its actions in Chechnya in
the aftermath of the 11 September attacks on the US.

Since then, Moscow has presented its war against Chechen separatism as part
of the global war against international terrorism. It insists that its
hard-line ©policies there are working and that peace is returning.
FACTS

Full name: Russian Federation

Population: 142.5 million (UN, 2007)

Capital: Moscow

Area: 17 million sg km (6.6 million sq miles)

Major language: Russian

Major religions: Christianity, Islam

Life expectancy: 59 years (men), 73 years (women) (UN)
Monetary unit: 1 rouble =3D 100 kopecks

Main exports: 0il and oil products, natural gas, wood and wood
products, metals, chemicals, weapons and military equipment
GNI per capita: US $7,560 (World Bank, 2007)

* Internet domain: .ru

% ok X X X X %



* International dialling code: +7
LEADERS

President: Dmitry Anatolyevich Medvedev

Dmitry Medvedev was sworn in as president in May 2008, taking office as
Russia's third president since the collapse of the Soviet Union.

The chosen successor of former president Vladimir Putin, Mr Medvedev won just
over 70% of the vote in presidential elections held in March.

He conducted a fairly low-key campaign, but received generous media coverage
and was always the clear favourite to win.

As his victory became clear he said that he hoped to work with Mr Putin as
his prime minister to improve the quality of life for Russians.

He also said there would be little change in Russia's foreign policy. In
August 2008, he showed that he was determined to maintain the assertive
stance set by his mentor when, in the wake of the conflict between Russia and
Georgia, he declared that Russia did not want a new Cold War but was not
afraid of one either.

Dmitriy Medvedev is 42 and has been associated with Vladimir Putin since the
early 1990s when they were both involved in politics in St Petersburg.

Mr Medvedev is a lawyer by training and managed Mr Putin's presidential
election campaign in 2000.

He subsequently worked as chairman of Gazprom and as first deputy prime
minister in charge of social programmes.

Prime Minister: Vladimir Vladimirovich Putin

Former president Vladimir Putin was confirmed as Russia's new prime minister
on 8 May 2008, one day after his protege Dmitry Medvedev was sworn in as
president.

Mr Putin's unprecedented move from the Kremlin to the premiership completed a
carefully staged transition which will ensure he remains at the heart of
power.

As prime minister, he has promised to curb inflation, cut taxes and boost
social spending. Mr Medvedev has said his political mentor will play a "key
role" in shaping the country's development over the next decade.

Mr Putin was barred by the constitution from running for a third presidential
term in the elections of March 2008.

He was elected to a second term as Russian president by a landslide in March
2004 with around 70% of the vote. His nearest rival, the Communist candidate,
mustered 14%.

Vladimir Putin, who was born in St Petersburg in 1952, started his career in
the ranks of the KGB. From 1990 he worked in the St Petersburg
administration, Dbefore moving to Moscow in 1996. By August 1999 he was prime
minister.

He was named acting president by his predecessor, Boris Yeltsin, who
introduced him as the man who could "unite around himself those who will
revive Great Russia".

He went on to win presidential elections in May 2000, having gained
widespread popularity for his pledge to take a tough line against Chechen
rebels.

MEDTIA

Russian TV broadcasting is dominated by channels that are either run directly



by the state or owned by companies with close links to the Kremlin. The
government controls Channel One and Russia TV - two of the three main federal
channels - while state-controlled energy giant Gazprom owns NTV. Critics say
independent reporting has suffered as a result.

For most Russians, television, especially via the national networks, is the
main source of domestic and international news.

The broadcasting market is very competitive; state-owned or influenced TV
networks attract the biggest audiences. Hundreds of radio stations crowd the
dial; state-run networks compete with music-based commercial FM stations.

An English-language satellite channel, Russia Today, was launched in late
2005. The news-based station is funded by the Kremlin and aims to present
"global news from a Russian perspective".

There are more than 400 daily newspapers, catering for every taste and
persuasion. The major nationals are based in Moscow, but many readers in the
regions prefer to take local papers. Several influential dailies have been
bought by companies with close links to the Kremlin.

The conflict in Chechnya has been blamed for government attacks on press
freedom. Journalists have been killed in Chechnya while others have
disappeared or have been abducted.

In Moscow and elsewhere journalists have been harassed or physically abused.
Reporters investigating the affairs of the political and corporate elite are
said to be particularly at risk.

Media rights organisation Reporters Without Borders has expressed concern at
"the absence of pluralism in news and information, an intensifying crackdown
against journalists=80| and the drastic state of press freedom in Chechnya".
Around 30 million Russians use the internet (Internet World Stats, 2007).

The press

* _Komsomolskaya Pravda _ (http://www.kp.ru/) - mass circulation,
left-leaning daily, controlled by energy group YeSN

* _Kommersant _ (http://www.kommersant.ru/) - daily,
business-orientated, controlled by steel tycoon Alisher Usmanov

* _Moskovsky Komsomolets  (http://www.mk.ru/) - popular
privately-owned Moscow daily

* _Izvestia (http://www.izvestia.ru/) - popular daily, owned by
state-run gas monopoly Gazprom

* _Rossiyskaya Gazeta _ (http://www.rg.ru/) - government-owned daily

* _Nezavisimaya Gazeta _ (http://www.ng.ru/) - influential
privately-owned daily

* _Trud_ (http://www.trud.ru/) - left-leaning daily, owned by
Promsvyazbank

* _Argumenty i Fakty  (http://www.aif.ru/) - popular weekly, owned by
Promsvyazbank

* _Novaya Gazeta (http://en.novayagazeta.ru/) - twice-weekly, known
for its investigative journalism; English-language pages

* _The Moscow Times (http://www.themoscowtimes.com/) -
English-language daily

* _The Moscow News  (http://www.mnweekly.ru/) - English-language
weekly
Television

* _Russia TV Channel (http://www.rutv.ru/) - national network, run

by state-owned Russian State Television and Radio Broadcasting Company
(VGTRK)

* _Channel One (http://www.ltv.ru/) - national network, 51% owned by
state, 49% by private shareholders



http://www.1tv.ru/
http://www.rutv.ru/
http://www.mnweekly.ru/
http://www.themoscowtimes.com/
http://en.novayagazeta.ru/
http://www.aif.ru/
http://www.trud.ru/
http://www.ng.ru/
http://www.rg.ru/
http://www.izvestia.ru/
http://www.mk.ru/
http://www.kommersant.ru/
http://www.kp.ru/

* NTV  (http://www.ntv.ru/) - national network, owned by state-run

Gazprom
* _Centre TV_ (http://www.tvc.ru/) - owned by Moscow city government
* ~Ren TV (http://www.ren—-tv.com/) - Moscow-based commercial station
with strong regional network
* _Russia Today (http://www.russiatoday.com/en) - state-funded,

international English-language news channel, via satellite
Radio

* _Radio Russia_(http://www.radiorus.ru/) - national network run by
state-owned Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK)

* _Ekho Moskvy  (http://www.echo.msk.ru/) - editorially-independent
station, majority owned by state-run Gazprom

* _Radio Mayak (http://www.radiomayak.ru/) - state-run national
network

* _Russkoye Radio_ (http://www.rusradio.ru/) - major private network,
music-based

* _Voice of Russia _ (http://www.ruvr.ru/index.php?lng=3Denqg) -

state-run external service, broadcasts in English and other languages
News agencies

* _Itar-Tass _ (http://www.itar-tass.com/eng/) - state-owned, pages in
English
* _RIA-Novosti (http://en.rian.ru/) - state-owned, pages in English

* _Interfax  (http://www.interfax.com/) - private, pages in English



http://www.interfax.com/
http://en.rian.ru/
http://www.itar-tass.com/eng/
http://www.ruvr.ru/index.php?lng=3Deng
http://www.rusradio.ru/
http://www.radiomayak.ru/
http://www.echo.msk.ru/
http://www.radiorus.ru/
http://www.russiatoday.com/en
http://www.ren-tv.com/
http://www.tvc.ru/
http://www.ntv.ru/

